Diploma ke matriks ???


5/7/2017

Hari yang biasa seperti hari hari yang sebelumnya. Tak ada apa yg special pun yg nk diceritakan.

Assignment ctu101 , poster and paper work pun sudah dihantar , harapnya dapat good result and great mark from that . Amin .

Oh ye, aku teringat apa yg ustaz ckp masa dlm kelas tdi.

Ustaz tnye ttg sufiah , classmate aku, kenapa dia pindah ke foundation in accountacy and why not just continue with diploma eventho sme je course account kan ?

And we dont hv answer for that, and just kept silent. And ustaz ckp yg dia prefer diploma drpd foundation.

Pandangan ustaz mmg sme mcm aku dulu, masa aku buat keputusan nk continue studies in diploma instead of matrik .

Which is , eventho matriks bljr just 1 year, after that , utk smbung degree , still kena bljr 5 tahun .And utk diploma pulak, even lama mcm 2,1/2 or 3 tahun ,tp klau nk smbung degree , boleh shortcut jdi 2 tahun je kalau nk course sme. So basicly, tempoh masa bljr utk dpt degree , lebih kurg sme.

Lgipun , kalau dulu aku masuk matriks. Ada byj kemungkinan yg aku jgke.

1. aku lepas dgn pointer yg ditarget.
 -nak masuk U, smbung degree , insyaAllah boleh. Tp course tak tahu lgi, tgok persaingan antara student sluruh malaysia. Buatnya ramai yg lepas pointer 3.5 keatas, 4 flat bersepah . Tak ke kena lelong jugak. Tu pun aku takut jugak.

2. Pointer aku tak lepas , below 3.5

-Confirm sijil matrik  tak boleh guna
-kena smbung diploma sbb sijil matriks x boleh dpt kerja , xboleh nk smbung degree,
-bazir masa 1 or 2 tahun dkt matriks, tp sijil x laku-
-kalau dh give up study, nk smbubg kerja , boleh pakai sijil spm je.
-even ada rezeki boleh smbung degree, maybe kena lelong, dpt course yg kau tak pernah berminat, even kau tak pernah tau pun. Haa mcm mne ?? 😨😨

Aku ambik diploma.  Sbb perbandingan masa dgn asasi mcm aku ckp kat atas , lebih kurg sme. Then, klau contoh aku nk smbung kerja, aku still boleh guna sijil diploma. Then, tak kisahlah aku nk smbung degree ke apa , (tp insyaAllah klau Allah mengizinkan aku nk sambung, ) aku still boleh smbung.

But still. Istilah pulun x pulun, dekat mne2 kau beljar pun still kena pulun . Tak ada istilah ,matriks asasi kena pulun, diploma boleh relaks ye 😇.

To be continue ...

No comments :

Post a Comment

Assalamualaikum and hi ,mind to drop your comment or opinion here .:D

ariexxn